ApriliaTech

ROZDÍLY VERZÍ APRILIA RS


Když kupujete motocykl a nejen  Aprilia RS z druhé ruky, může se stát, že motocykl je ve skutečnosti starší, než je uvedeno v TP. Je to dáno rokem jeho registrace. Může se stát, že motorka stojí u prodejce a prodá se až za dva roky. Kupující ušetří, ale když moto následně prodává, rok registrace mu nahrává, a zvyšuje cenu. Tak lze koupit starší model za cenu novějšího. Dá se ovšem namítat, že opotřebování stroje bude podobné. Je to pravda, ale stejně bych si koupil radši ten novější.

Tady je malá instruktáž, jak se toho vyvarovat (platí obecně pro všechny modely aprilia) :

Toto je VIN číslo rámu. Každá jeho část má daný význam.

1       2       3       4       5       6       7     

ZD4 / MP / 01 / 00 / X / 0 / 000000

 
1) Identifikační alfanumerický kód výrobce.

2) Typ motocyklu

3) Model

4) Země, pro kterou byl motocykl vyroben.

5) Výrobní rok     ( S T V W X Y 1 2 3 4 …..)

6) Designace výrobního závodu

     – Noale -VE- , S – Scorze -VE- , 0 – nespecifikováno

7) Sekvenční výrobní číslo

Nejdůležitější je 5. část kódu. Např. písmeno S znamená rok 95, T- 96, V-97, W – 98, X-99, Y-00. Následují číslice konkrétního roku.

JUNIORSKÝ SEN - APRILIA RS 125


Motorka, o které se mluví na všech frontách. Ve škole při výběru první motorky s kamarády, v servise při opravách a i na závodní dráze. Jen těžko byste hledali oblíbenější malorážku s větším respektem mezi mladými.

Nejdříve vyber, potom zjišťuj

Odbije 16 let a je to tady. Můžeme si zajezdit své první legální kilometry. Je zajímavé, že při výběru motorky většina motorkářů s čerstvými řidičáky vybírá mezi opačnými konci abecedy, např. proti Aprilii RS staví CBR 125R. Jedná se o absolutně jiné motorky jiných výrobců a konstrukčně tak odlišné, že byste spíše zaměnili mrakodrap se skladištěm, než tyhle dva dvoukoláky. Výběru 4T vs. 2T, se však budeme věnovat příště. Nyní v našem improvizovaném případě nadšeného mlaďase vybereme dvoudobou RSku italské Aprilie a trošičku jí koukneme pod kůži.

Když AF znamená RS

Nástup modelu RS navazoval na ukončenou výrobu modelů AF s přívlastky Futura, Sintesi apod. Tehdy se psal rok 1992 a RS si s sebou přenesla plno technických řešení z AFka, včetně karburátoru Dell‘Orto VHSB 34 LD a rakouského agregátu Rotax 123, který již byl vybaven elektronicky ovládanou přívěrou výfukového kanálu. Čím se RS lišila především, byl masivní hliníkoví páteřový profilovaný rám, který se pouze s drobnými úpravami zachoval nezměněný až do letošního modelu 2008, společně s banánovou asymetrickou kyvnou vidlicí též z hliníku. Jako celek to tvoří neuvěřitelně tuhou a lehkou konstrukci, která vyhovuje i dnešním požadavkům výrobce – vzhledem ke každoročním konstrukčním změnám japonských supersportů je to myslím obdivuhodné, že 16 let starý základ rámu se stále vyrábí! Aprilia RS si začala vydobývat svou dominantní pozici na trhu malorážek a na kreslících prknech se již připravovala nová faceliftovaná verze, která přišla s rokem 1995. „K tomu, abyste jeli na hraně, nepotřebujete hranatou motorku.“ Asi tak přemýšleli konstruktéři v době zaoblování v Aprilii, když motorku celou zakulatili. Úpravou prošly kapotáže, světlomety a přístrojová deska byla obohacena o digitální displej. Společně s ním byla provedena úprava analogového otáčkoměru, který již byl krmen elektronickými impulsy ze snímače statoru. Inkriminovaného roku 1995 se výroba rozdělila na verze GS, s původním motorem Rotax 123, a na model MP, s novou v mnoha ohledech jednodušší verzí agregátu s typovým označením 122, toho samého rakouského výrobce.

Na emise demise

Emise jsou v současnosti hlavním nepřítelem Aprilie RS 125, ale poprvé se s jejich limity střetla již v roce 1997, kdy musel být tehdejší karburátor s průměrem difuzoru 34 mm (typ VHSB), zaměněn za typ PHBH 28 BD, také výrobce Dell’Orto (difuzor 28 mm). K tomu všemu přibyla ještě výkonová díra na hladině 5-6 tisíc otáček motoru za minutu. Tento propad lze však neodborně vyřešit poměrně jednoduchým zásahem do řídicí jednotky a většina RSek na našich silnicích je tímto zpětným zlepšovákem opatřena.

Chceme být „racing“ a přitom mít prostor

Na jednu stranu se odlehčuje a zmenšuje, kde se dá a přitom na stranu druhou se roku 1998 Aprilie rozhodla znovu přepracovat kapotáže do nepříliš kompaktních rozměrů. Celé to dostalo možná trošku méně agresivní tvary (pokud u zaoblených linek o agresivnosti můžeme mluvit) a především podsedlová část motocyklu doznala výrazného „apgrejdu“, který přispěl ke zvětšení podsedlového prostoru a zlepšení aerodynamických vlastností motorky ve spolupráci se spolujezdcově sedlem. Následně se celý vývoj uklidnil a RSka se prala s konkurentem Cagivou Mito o prodejní žebříčky beze změn. Větší úspěchy však sklízela Aprilie, byť v Evropě je Mito též nesmírně oblíbený motocykl. I to vedlo k impulsu, jehož výsledek se nám představil jako nová generace s doposud nejrazantnějšími změnami. Rok 2006 přinesl něco, co nikdo nečekal. Již tak oblíbený motocykl dostal moderní agresivně designované kapoty tvarů RSV, společně s velmi nápaditě jednoduchými barevnými kombinacemi. Opět byla přepracována podsedlová část. Roku 06 se vzal podsedlák dočista a jeho rám byl nadvakrát přehnut, čímž Aprilie docílila výše umístěného zadku a větších možností pro designovou kreativitu. To vše, ale za cenu z minimalizování prostoru pod sedlem spolujezdce, kam nyní stěží schováte kotoučový zámek. Motorce přibyl podtlakový ventil paliva, emisní ventil (který vytvořil další výkonový propad při 4 tisících ot./min), byla nahrazena palubní deska sdruženou, kované brýle, radiální přední brzda, nové kované paprskové ráfky, nové přední vidlice a také byla nahrazena koncovka výfuku novou oválnou. Rok na to se k dosavadní černé a GP white barevné kombinaci přidala nová červená varianta ve stylu Jorge Lorenza plná samolepek (pyšní se o 5000 Kč vyšší cenou) a dosavadní smluvní partner maziv IP byl nahrazen Agipem. Nyní se píše rok 2008 – barevná replika „chorcheho“ zůstala, ale opět zasáhly emisní evropské normy. Motorka je nyní k dostání již pouze ve verzi 18 kW. Motor ale stále skýtá 22 kW. Bohužel vývojáři Aprilie možnost otevření motoru na plný výkon neustále stěžují.

S čím se nejvíce bojuje

Motorka je vybavena dvoudobým agregátem a obecně se o ní dá říci, že vyžaduje údržbu a péči, aby dobře sloužila. Pravidelné čistění vzduchového filtru, mazání kvalitním plno-syntetickým olejem, pravidelná kontrola oil-masteru (přímazové čerpadlo – jeden z nejčastějších příčin zadření motoru), správně seřízená směs, důkladné zahřívání motoru předtím, než začnete tahat za heft a čistění výfukové přívěry je nutností, pokud chcete, aby motor vydržel 12 000 km, které jsou průměrem životnosti těchto motorů – POZOR – ne však pravidlem, aneb každý kus a přístup majitele má svá specifika, které se na životnosti přímo projevují! Při koupi takového motocyklu dbejte i na stav podvozku, protože s nefunkčním podvozkem motorka ztrácí veškeré své jízdní vlastnosti, za které je v této třídě považována za TOP. Například nefunkční zadní tlumicí jednotka je problém, se kterým se mnoho majitelů potýká. Obecně můžeme říci, že každý rok stáří je na RSce znát.

Je to pila!

Od mnoha lidí si tyhle motorky vysloužily přezdívku „sekačky“ a to díky svému ostrému dvoudobému zvuku. Pokud ale s touhle sekačkou umíte jezdit, tak 130 kilogramů váhy společně s 30 koňmi natrhne na trati ego nejednomu pilotovi kategoricky silnějších motocyklů! Ovladatelnost RSky se může rovnat jedině s Cagivou Mito a i bez velkých zkušeností vás RSa naučí a vyškolí, tudíž jako první motocykl – žádný problém. I legislativně hraje nám mlaďasům RSka do karet. V 16 letech zaškrcení na 11 kW je běžně dostupnou záležitostí (osobně neznám nikoho, kdo by měl RSo zaškrcené) a v 18 se nabízí možnost otevření motoru na plný výkon. To ale bývá spojeno s drobnými nesnázemi. Zaškrcené verze těchto motocyklů, kterých je plné Německo a dostávají se právě k českým majitelům, bývají osazené jinými (menšími) tryskami v karburátoru, jinou svíčku, pevnou náhradu přívěry nebo její jinou řídicí jednotku. Také přepážkou zužující průtok spalin ve svodu a dalšími malichernostmi. Toto je třeba si při koupi ohlídat, protože pokud například váš motocykl bude postrádat servo přívěry a přívěru samotnou, tak vás tento komplet vyjde na až nehezkých 10 tisíc.

Když vybíráte v 16

Většina nových majitelů Aprilie RS jsou čerství šestnáctiletí absolventi autoškoly (prostě my ? ). Takový motorkář nemá moc zkušeností a zpravidla se kouká po ceně. Vzhledem ke všem úskalím, které tahle motorka nabízí, je však nabídka nejnižší ceny hodně ošemetná a ideální by bylo zakoupit nový motocykl, na který se vztahuje záruka. To si ale většina z nás dovolit nemůže a tak sáhneme po ojetině. Důrazně doporučuji při koupi s sebou vzít někoho, kdo již s motocyklem měl tu čest a nejlépe se motocykly této kategorie zaobírá. Následné problémy totiž mohou šplhat do velkých sum a klidně se po roce můžete dostat na částku, za kterou byste ve výsledku koupili motocykl nový. Potom si možná budete říkat, proč jste tenkrát nekoupili to malý CeBRo. To, co vám ale Aprilia RS nabídne, se nahradit nedá a stačí jen trocha úsilí a pozornosti, aby vše fungovalo, jak má.

Autor: Hawk

zdroj: www.icnm.cz