Odstranění výkonového propadu mezi 5 a 6 tisíci otáčkami

 Tato záležitost se nachází na všech modelech RS 125 počínaje rokem 1998 a rokem a rokem 2008 konče. V roce 2008 (11kW modely už v roce 2007) se zavedly nové řídící jednotky Piaggio a tyto modely RS 125 byly homologovány jako stroje plnící normu Euro 3. To je ovšem zcela jiná kapitola.

 
Pro koho jsou tyto rady určeny? Pouze a jedině pro majitele RS 125 s motorem Rotax 122 a řídící jednotkou Nippondenso pod sedlem spolujezdce. Jednotka musí mít štítek s označením „NIPPONDENSO 071000-0910 QCA91 MADE IN JAPAN“ 
 
 
Pokud máte jednotku s nápisem „NIPPONDENSO 070000-2570 MADE IN JAPAN“, a pociťujete nějaké výkonové problémy, tak raději hledejte vady v nastavení karburátoru a nebo poruchu v zapalování jiného charakteru. Tyto jednotky totiž z výroby žádný výkonový propad nemají – musí se jednat o poruchu jinde, žádná úprava vám nepomůže.
 
 
Obdobně to platí pro majitele starších modelů Replica a Extrema s motorem Rotax 123. Zde je naprosto odlišný typ zapalování a žádnou jednotku Nippondenso na motorce ani nenajdete. Na krabičku s nápisem Ducati Energia vůbec nešahejte! Ta nemá se zapalováním co dělat.
 
 
Pokud tedy splňujete výše uvedené podmínky, tak demontujte řídící jednotku ze své pozice (2 šroubky) a odpojte šedivý konektor. Konektor má pojistku, která se musí zmáčknout, jinak to budete páčit marně. Jednotku si vezměte na pracovní stůl a pořádně si prohlédněte její zadní stranu (myšleno protější stranu té, kde je konektor).
 
Strana musí být hladká, s lehkou prohlubní, bez poškození a vyplněná na pohmat měkkou, ale stále poměrně houževnatou černou hmotou (takový tvrdší silikon). Pokud je vidět, že je strana již poškozena nebo vyplněna jiným druhem (barvou) silikonu, tak musíte počítat s tím, že někdo se snažil upravovat jednotku již před vámi a nepovedlo se mu to (málo pravděpodobné), nebo je jednotka již upravena a vy máte úplně jiný problém úplně někde jinde.
 
Pokud jste tedy našli nedotčenou stranu jednotky, tak si připravte : Ostrý nůž nebo skalpel, štípací kleště se špičatými čelistmi a tubu silikonu (černý je nejhezčí, ale jinak to je fuk). Doporučuji si neplést silikon s lepidlem na obkládačky. To, že se to prodává ve stejné tubě neznamená, že to je to samé... :)
 
Vezměte si skalpel a začněte dlabat černou hmotu uprostřed té zadní strany jednotky a spíše u její dolní hrany. Řiďte se obrázkem. Není nutné dělat velkou díru, zhruba centimetr široká díra musí stačit. Dlabejte tak dlouho, než narazíte na takový můstek. Je to vlastně malá část tištěného obvodu. Odhalte tento můstek a přerušte ho na dvou místech kleštěmi tak, abyste ho mohli vyndat ven.
 
 
 
Jakmile bude tento můstek venku, tak stačí už jen vzít patřičné množství silikonu a vydlabanou díru jím zaplnit. Tento krok nevynechávejte, není dobré, když pak do té díry lítá voda nebo nečistoty. Taky buďte té dobroty a dělejte to aspoň trochu úhledně. Přeci jen RSka jsou tak říkajíc putovní motorky a nemusí si pak o vás další majitel myslet, že jste to tam nakydali jako čuně.. :)
 
Po přišroubování a zapojení jednotky byste již neměli pociťovat žádný propad ve výkonu. Někteří majitelé sice prohlašují, že výsledek pak působí trochu „neostře“, nicméně dle mé zkušenosti je to pouze pocit, protože najednou chybí ten „kopanec“ v momentě, kdy se otáčky přehouply přes tuto výkonovou propast. Nástup výkonu je po úpravě pouze více plynulý a myslím,že váš pocit časem odezní.
 
Tato úprava nevyžaduje žádné další doplňkové změny na jakékoliv jiné části motorky a zároveň není nijak nebezpečná pro motor ani jinou funkční skupinu motocyklu. Neovlivňuje ani životnost motoru. Provedením této úpravy se ruší záruka výrobce, nicméně v době vydání tohoto návodu jsou dvouleté záruční lhůty všech namontovaných jednotek stejně již promlčené, neboť byly nahrazeny výše zmiňovanými jednotkami Piaggio, na které se tato úprava nevztahuje.
 
A teď POZOR! Tento návod je sice již prověřený a funkční, nicméně berte na vědomí,že nenesu jakoukoliv odpovědnost za použití tohoto návodu v praxi. Zásah je sice poměrně jednoduchý, ale pořád je to zásah do elektronického zařízení a já v tom momentě nikomu pod ruku koukat nebudu. Je tedy i možné, že svým počínáním něco poškodíte a jednotku si zničíte. Za tento fakt si ale budete moct pouze sami, takže se u mě žádné náhrady nedomáhejte.

© 2007 DESIGN-PR Petr Rambousek Design-pr.cz

Doporučujeme: