Jak jsem si koupil šrot

Díky tomu, že jsem v 16 letech úspěšně složil zkoušku na řidičák, začal jsem se poohlížet po nějakém tom žihadle. Díky tomu že jsem v 15 letech už řidičák měl a sedlal derbi gpr50, mimochodem docela dost ostrou motorku , jsem měl jen jeden jediný cíl a to Aprilii, u které se mi líbilo to, že jezdí velmi rychle a taky to, že na ni zbalím jednu hezkou holku (to byl asi hlavní důvod). S velmi těžce vydřenými penězi jsem cca 2 měsíce brouzdal po netu a hledal nějakou výhodnou nabídku, až jsem ji našel. Asi 18 letý kluk prodával za 14000,- Aprilii AF1 rv. 1992 i s nějakými díly, pojízdnou s stk a prý 5000km po generálce.

Okamžitě jsem mu zavolal a on mi řekl že je sice pojízdná, ale prý na nějaké jiné motorce z ní spálil zapalovací cívku a navrhl mi, že mi ji nechá za 10000,- přikývl jsem, protože 14000,- byly všechny peníze co jsem měl a on mi říkal, že cívku seženu na internetu do 400kč, takže mi mělo ve výsledku ještě 3600kč zbýt.  Do týdne  jsem zburcoval otce a vyrazili jsme k Jihlavě (od nás cca 120km).

Když jsme přijížděli k jeho domu, oči se mi hned rozzářily štěstím. Bylo to celkem pochopitelné, když jsem celý život vídal akorát tak babety, fichtly, simsony a ta moje derbi se s tím taky moc srovnávat nedala.  Vypadala jako velká motorka a úplně mě dostala. Když jsem si ji prohlížel, všiml jsem si pár odřených částí a taky amatérsky (štětkou) natřenou přední masku, která mě sice trochu děsila, ale to byly jen detaily které, dokážu vyladit sám. Co mě ale zděsilo víc, byl mrtvý řetěz a ještě mrtvější  zadní rozeta, kterou by se v klidu dalo řezat dřevo. Další prasárnou bylo nacpané autorádio v kastlíku pod sedlem a nainstalovaný reproduktor. Jen zcela náhodou nefungovalo, protože byla vybitá baterka =). Díky té baterce jsem to nemohl ani protočit startérem,  avšak přes všechny tyto nedokonalosti jsem ji přece jen koupil, dostal jsem k tomu ještě horu dílu ze staré af1 a byl jsem spokojený. Podepsal jsem smlouvu = upsal se ďáblu a vezl si ji domů.

Po třech hodinách zkoumání motorky doma, jsem začal pomalu chápat proč byla tak levná. Pod sedlem byl nějaký velký konektor ke kterému nic nešlo, plastové víčko startétu bylo rozpadlé, zadní držák výfuku byl utržený, vypadlo mi sklíčko ze zrcátka, nefunfovala zadní brzda a to už jsem měl chuť to vážně odvézt z5. Začal jsem znovu brouzdat po netu a shánět na to díly, od nějakého pána jsem koupil zadní řetězku,  která byla jako nová, a  ještě zapalovácí jednotku, celé to stálo asi 800kč. Po čtyřech dnech mi díly konečně přišly, ale zapalovací jednotku jsem tam nenašel, byla tam jen normální cívka a nějaká krabička o které jsem asi po týdnu hledání zjistil, že je to nějaká jednotka přívěry a že se má zapojit do toho konektoru, který tam byl prázdný. Byl jsem rád, že jsem to vyřešil, ale na druhou stranu jsem musel hledat dál. Asi po dvou týdnech jsem narazil na pána který mi prodal víčko startéru a nabízel mi nějakou zapalovací jednotku, u které mi říkal že zkušený elektrikář ji zapojí.Celkem to stálo něco kolem 1200kč

Když mi díly přišli zavolal jsem si elektrikáře a ten mi pověděl, že ta jednotka tam nepatří, že je na novější modely a ještě že  je to omezená jednotka a to už jsem byl opravdu hodně naštvaný, tak jsem se rozhodl ji poslat dál. Vyměnil jsem olej v převodovce, vyčistil přívěru, doplnil brzdovou kapalinu a spravil zadní brzdu, opravil zrcátko, vyčistil karburátor, vyměnil chladící kapalinu, zkušebně namontoval bezkontaktní zapalování z babety aby bylo vidět že motor funguje a za 14000kč se ji nadobro zbavil.

Vydělal jsem na tom asi 1000kč ale strávil na tom hrozně moc času, takže se mi to na konec ani nevyplatilo, ale byl jsem rád, že je už pryč. Poučil jsem se z toho, že si mám příště dávat větší pozor když něco kupuji a nevěřit všemu co se mi nakuká,  Nyní se chystám koupit další a doufám, že si vyberu správně.

Rád bych poděkoval  panu Hojkovi, za to že mi dovolil mít tento článek na jeho stránce a že mi vždy odpoví na moje otázky. Musím ještě poděkovat mé padesátce Derbi Gpr která mě ochotně vozila každý den do školy.

 Ještě bych rád dal každému kdo si chce takový stroj koupit radu a to, že zvlášť aprilia je velmi náchylný stroj, který vyžaduje péči, a proto pokud nemáte po koupi ještě pár tisícovek v kapse, kupte si raději nějaký 4takt.

 

                                                                                                                  Matyáš Kaprál  ©2011

                                                                                                                  kapralxxx@seznam.cz

 

Poznámka webmastera :

Děkuji Matyášovi za příspěvek k webu, ze kterého je vidět, jak to taky může na trhu s ojetinami vypadat. Přístup prodávajícího nebyl zrovna fér, ale osobně bych v celém tom případě postupoval jinak - jak to viděl, utíkal bych pryč o 106. Je mi ovšem jasné, že ne každý si může dovolit naběhnout k dealerovi pro novou motorku. Jako kupec je dobré uvědomit si to, že když  se nabídka zdá bůhví jak výhodná, může to také znamenat nějaký háček. A v našem státě je bohužel faktem, že jakmile jste zaplatili, tak zpětně obvykle se ničeho nedomůžete. Máte-li podobné zklušenosti, neváhejte je poslat.

Hojkman

šrot1
šrot1
šrot2
šrot2
šrot3
šrot3
šrot4
šrot4
šrot5
šrot5
šrot6
šrot6
šrot7
šrot7

© 2007 DESIGN-PR Petr Rambousek Design-pr.cz

Doporučujeme: