Zazimování

...alias uvedení motocyklu do stavu dlouhodobé nečinnosti.

V našich klimatických podmínkách je běžné, že se motocykl musí na nějakou dobu odstavit z provozu. Na tento stav je vhodné motocykl připravit, protože čím lépe si stroj uložíte, tím méně problémů váš čeká při jeho opětovném uvádění do provozu. Také platí, že čím horší podmínky bude muset motocykl snášet, tím více byste ho na to měli připravit. Pokud má někdo garáž se stálou teplotou nad bodem mrazu, tak nemusí brát některé věci tak vážně, ale rozhodně to neznamená, že může nechat mašinu v tom stavu, ve kterém vypínal motor naposledy.

Budu zde popisovat postupy, které náleží nejen RS 125 ale i ostatním dvoutaktním motocyklům této i podobných kategorií, takže některé body budou zcela jistě univerzální.

Rozdělil bych péči o motocykl na 2 sekce:

Podvozek

Před započetím prací na motocyklu vezměte do ruky houbu a kýbl a pěkně si motorku umyjte. Špína podporuje vlhkost a vlhkost podporuje korozi železných a oxidaci hliníkových částí. Nepoužívejte vapku, je schopná dostat mazací náplň z důležitých míst, sloupe polepy a nebo i špatně udělaný lak. Osobně jsem viděl chlapíka, který si s tím „oloupal“ chromovaný rámeček přední masky octavie. Důkladně umyjte a nebo vyčistěte opravdu co nejvíc můžete (i motor a vnitřní prostory), jednou za rok si to motorka zaslouží. Na silně zamaštěné kovové plochy použijte tech. benzín, jinak existují i speciální čističe přímo na mašiny a s tím můžete čistit i plasty. Pro další práci motocykl důkladně vysušte.

 
Pneumatiky

Dohustěte pneumatiky na předepsaný tlak (i když můžete i trochu přidat) a pokud můžete, nenechte stát moto celou dobu na jednom místě. Jedna z tradičních pověr je, že gumy si to budou pamatovat. Při dobře nahuštěných gumách to je podle mě nepravděpodobné, ale neříkám, že nemožné. Pokud máte možnost podepřít moto tak, aby gumy byly ve vzduchu, tak to tak udělejte a o tomto problému nemusíte spekulovat. Když už jste u kol, tak ráfky můžete vyčistit a naleštit.

 
Řetěz a rozety

Zkontrolujte stav, ať víte, jestli nebudou přes zimu nutné investice a řetěz vyčistěte a  namažte. Na normální řetěz stačí tech. benzín a hadr, na O/X- kroužkové řetězy používejte jen speciální čističe, abyste nepoškodili těsnící kroužky. Nepoužívejte vapku. Mazadel na řetěz je fůra typů, stačí zajít do obchodu.  Řetěz dopněte.

Prvky kapotáže

Nelakované plastové části ošetřete přípravky na plasty a nebo silikonovým olejem. Lakované části vezměte voskem nebo leštenkou a naleštěte. Na kožená sedla lze aplikovat přípravek na ošetření kůže. Novější modely mají ale speciální povrch sedel, tak tam přípravek na kůži nepoužívejte. Radši si předem přečtěte, co tam patláte, není dobré, když potom sedlo klouže.

 
Přední vidlice

Na kluzné plochy naneste silikonový nebo aspoň nějaký olej, abyste předešli jejich možnému napadení rzí. Silikonový olej můžete vůbec aplikovat na plno kovových, plastových a gumových částí motocyklu, ale bacha na brzdové kotouče, tam by se jakékoliv mazadlo opravdu nehodilo. Taktéž nic nenanášejte na funkční plochy pneumatik, sice by se pěkně leskly, ale na jaře byste taky mohli hodit pěknou hubu.

 
Rám a kyvná vidlice

Tento komplet po omytí a osušení naleštěte přípravkem na kovy a potom překryjte vrstvou silikonového oleje. Kdo se chce ale v odlesku rámu kochat svou osobou, musí vynaložit trochu více snahy a použít adekvátnější prostředky.

Motor a jeho systémy

Méně viditelná, ale neméně důležitá stránka věci. Doporučuji sundat boční kapoty a zkontrolovat celkový stav. Prohlédněte motor, jestli nevykazuje netěsnosti a pokud jdou odstranit, udělejte tak. Připravte si převodový olej, protože ačkoliv je u RS servisní interval výměny celých 12000 km, tak manuál zároveň hlásá udělat tento úkon minimálně jednou ročně. Nový olej totiž zajistí lepší ochranu před korozí a nebude obsahovat nečistoty . Takže ven s ním a nalít nový. Přesný popis snad časem na těchto stránkách. Podobně postupujte s chladící kapalinou s tím rozdílem, že servisní interval její výměny je 2 roky. Pokud si nejste jisti schopností vaší chladící kapaliny nezmrznout, okamžitě ji vyměňte. Za prasklý válec či blok motoru to nestojí.

 

Pokud motor dlouhou dobu nepracuje, může dojít k zatuhnutí pístních kroužků. Proto doporučuji vyšroubovat zapalovací svíčku a nalít asi 5-10 ccm přímazového oleje do válce, díru ucpat (třeba prstem, nepotřebujete zaolejovat svíčku)  a protočit motor. Olej se rozmístí tam, kde bude potřeba, podpoří olejový film na stěnách válce a zakonzervuje ložiska.

 
Filtr

Rozhodně se vám při oživování motorky bude hodit čistý a průchodný. Takže vyndat, vyprat NEHOŘLAVOU kapalinou (voda + jar) a po naprostém vyschnutí a napuštěním olejem namontovat zpět.

Dost návodů na zazimování udává, aby majitel ucpal přívody do airboxu a výfukovou koncovku, aby se dovnitř nedostala vlhkost. No.. po pravdě nevím, jestli to je nejlepší nápad. Při změnách teplot se vlhkost kondenzuje i uvnitř motoru a je lepší, když to pak má kudy vyprchat.

 
Palivová soustava

Nádrž RS 125 je z jistého druhu plastu a jeho dlouhodobý kontakt s benzínem může působit reakce, které jsou nežádoucí nejen pro nádrž, ale i pro benzín, kterým bychom na jaře startovali. Proto nádrž na zimu vypusťte a nechte víčko otevřené. Pro karburátor (jeho plovákovou komoru) platí to samé a to hlavně proto, že benzín v komoře snadno zvětrá a nabere vzdušnou vlhkost a na jaře by neměl dobré vlastnosti pro nastartování. Odšroubujte tedy spodek karburátoru a zároveň prostor komory vyčistěte.
 
Baterie

Velký problém. Narozdíl ode mě, jí škodí, když nepracuje. Málokdo má však znalosti a vybavení na to, aby udržel baterii po celou dobu odstávky v nejlepším stavu. Celá kapitola by se dala napsat o problémech a údržbě olověných i gelových akumulátorů, já se však omezím jen na kompromisní návod: Baterii vymontujte z motocyklu, případně dolijte destilovanou vodou podle rysek a  plně ji nabijte. Uskladněte ji v suchém a chladném (ne mrazivém), teplotně stálém místě a pokud máte vůli, tak je dobré na ni nezapomenout a jednou, dvakrát za období ji vybít třeba přes 12V žárovku a opět nabít. Kdo se ale zajímá o problematiku baterií a chtěl by detaily k výše uvedeným pokynům, tak ať prohledá internet, článků na toto téma už bylo napsáno hodně.

 
Svíčka

  Je to spíš jakási přehnanost, ale pokud máte starou svíčku, tak našroubujte ji a tu dobrou si uložte mimo motocykl. Vedle té uložené si dejte ještě jednu novou, až budete startovat po ukončení odstávky, může se hodit.

 
Přívěra

  Pokud jste ji nečistili před týdnem, tak tomu věnujte čas... zbavte nůž přívěry karbonových nánosů, namažte ho přímazovým olejem, nebo teplotně odolným mazivem a nainstalujte zpátky.

 
Elektro

  Další možností jarních komplikací je elektrická instalace....konektory kabelových svazků můžou podléhat oxidaci a proto tomu předcházejte jejich občasným prostříkáním sprejem na kontakty.

  

Na závěr přikryjte motocykl PRODYŠNOU plachtou, aby se ní nehromadila vlhkost. Docela dobře poslouží i větší prostěradlo s gumovým lemem. Na motocykl se nebude prášit a nebude se znehodnocovat práce, kterou jste vynaložili.

Vím, že je to docela dlouhý seznam a neříkám, že musíte udělat vše, co tu píšu. Motorka by jistě vydržela i bez toho, ale dobrá údržba se projeví nejen na funkčnosti, ale i na vzhledu motorky. Některé z úkonů vám ušetří peníze. Navíc budete mít jistě dobrý pocit, že jste pro stroj udělali něco dobrého a také  třeba přijdete na pár věcí, které by se vyplatily napravit během zimy a nepřekvapí vás na jaře.

 

Docela slušnou nabídku přípravků a věcí na uložení motorky jsem zaznamenal v internetovém obchodě www.novelmoto.cz . Jinak podobných sprejů a přípravků se dá koupit nepřeberné množství i kdekoliv jinde a dá se s nimi polívat motorka celý den. Neříkám, že to je špatně. Prostě ať každý nakoupí tolik, kolik je ochoten zaplatit.

Oživení

Při probouzení motorky k životu je také dobré mít na paměti pár věcí. Tam, kde jste aplikovali silikonový olej, tak tam to aspoň přetáhněte hadrem, jinak se vám na to hned všechno nalepí. Nainstalujte dobitou baterii, dobrou svíčku, nalijte benzín a se sytičem se pokuste nastartovat. Vypínač na řidítkách v poloze zapnuto a benzínový kohout v poloze otevřeno! (Už jsem takové „neřešitelné problémy“ také luštil)  Tlačítko tiskněte jen v krátkých intervalech a s pauzami, abyste nevytloukli baterii. Pokud se nedaří, zkuste nahřát svíčku nad plamenem. Dejte si pozor i na efekt „ulití“ svíčky, což se stává při delší neúspěšné snaze nastartovat. Pak byste museli svíčku vyndat a osušit. Přitom se ujistěte, že svíčka opravdu dává jiskru, nebo rovnou zkuste novou.  Pokud nechce ani potom nastartovat, tak si pozvete nějakého chudáka, který vás roztlačí. V případě vaší totální beznaděje vyzkoušejte ještě možnost startovacího spreje, který se vstříkne do karburátoru. Prý je to vcelku efektivní.

 

Přeji úspěšný start po zimě.

Hojkman

© 2007 DESIGN-PR Petr Rambousek Design-pr.cz

Doporučujeme: