KOUPĚ
Pokud jste se dobrali až sem, pak to zřejmě znamená, že už vás nebaví pohybovat se pomocí nohou, nebo vás třeba napadlo, že simson je sice pěkný stroj, ale nějak moc se tvarově nepodobá náčinní Valentina Rossiho. Je také docela pravděpodobné, že vám ještě neuschla barva na řidičáku a vy se poohlížíte po tom, jak by se tohoto faktu dalo využít.
Druhem motocyklu se jistě zaobírat nemusím. Pokud jste tady, zřejmě jste sportovně cáklí a zorané pole a lány nepovažujete za prostor pro motorku zcela vhodné. Budiž.
Tak jako tak se dostanete k volbě, nebo jste se k ní už dostali. „Kterou si vybrat?“ Přeci jen je tu pár zástupců, kteří RS konkurují. Určitě jste slyšeli jména Cagiva Mito, Yamaha TZR, Honda NSR či Honda CBR 125. Důslednější možná vyhledali i Suzuki RG 125 nebo stroje značky Gilera.
Výběr jsem nechal na vás. Nelze říci, že by některý stroj byl vyloženě dominantní a kvalitativně převyšoval ostatní. Všechny jsou sestaveny na podobných principech (kromě 4-taktní hondy CBR) a navíc by jejich srovnávání zabralo mnohem víc textu. Pokud jste si vybrali RS, pokračujte ve čtení.
Pokud došlo na jinou volbu, tak vám následující řádky mnoho nepomohou.
Nová RS
Pokud jste rozbili hodně tučné prasátko, můžete bez problému jít do některé z prodejen, která nabízí tyto italské výrobky a koupit si ji. Výhradním dovozcem značky aprilia v České Republice je firma a-spirit se sídlem v Praze. S její nabídkou se lze seznámit na stránkách www.aprilia.cz. Stránka rovněž obsahuje seznam všech ostatních distributorů motocyklů aprilia. Aktuální cena modelu RS 125 je 130 000,- Kč a je u všech prodejců stejná. Je to dost, ale nutno dodat, že cena v posledních letech klesla. Navíc si kupující odveze opravdu slušný design a velice dobrá technologická řešení + kvalitní dílenské zpracování.
Nevýhodou je, že si budete muset motorku zajet sami, což přináší prvních pár stovek kilometrů opatrné jízdy bez vyšších otáček motoru. Jistě budete dealerem na tuto skutečnost upozorněni. Pokud však budete uvědomělí, tak vám odměnou bude slušně šlapající stroj, o kterém víte, co jste s ním dělali a tudíž, co od něj můžete čekat.
Pozastavím se ještě u omezení pro šestnáctileté. Firma a-spirit má v nabídce i omezenou verzi RS s 11 kW, u které nefunguje výfuková přívěra. Ovšem dle mých neoficiálních zdrojů je možno zakoupit dokladově uškrcený motocykl, kde se po dohodě s prodejcem přívěra zprovozní s tím, že v TP 11 kW zůstane. Tato dohoda je ale zřejmě velice neformální. Ostatně předpokládám, že a-spirit omezuje RS pouhým rozpojením kabelu od ovládání přívěry, jehož znovuzapojení je dílem okamžiku, a tuto operaci zvládnete i sami. Upozorňuji ale, že tato informace je opravdu neoficiální a berte ji čistě orientačně. Nejlépe učiníte, pokud kontaktujete prodejce.
Ojetá RS
Jestli patříte k méně majetným (jako já) nevadí. Na trhu je dostatek ojetých strojů všemožných ročníků a určitě si vyberete. Začal bych asi cenou. Spodní hranice na koupi RS se pohybuje kolem 40 000,- Kč, s tím že každý rok motorka ztratí hodnotu průměrně 10 000,- Kč. U novějších modelů je spád ceny výraznější, starší modely už tolik neztrácejí : zhruba 5000,- Kč/ rok. Úplně nejstarší RS si ceny docela drží. Asi proto, že její předchůdkyně Futura má podobné ceny. Vše je opět orientační, najdou se i velké odchylky, ale tohle je tak střed.
Druhou věcí je stav: Jako kupující je třeba mít oči otevřené a nenechat se zmást skvěle vypadajícím designem. Je dobré si vše ohmatat, vyzkoušet. Ostřikovače ostřikují atd. …vždyť to znáte. Díly budou drahé. Zvlášť doporučuji všímat si opotřebitelných součástí motocyklu. To znamená: Pneumatiky, brzdové destičky, řetězová sada, baterie(na palubní desce je možné vyčíst napětí baterie), gufera na vidlicích i na motoru a všeobecné netěsnosti. Jen kolem výfukového kanálu u válce bývá zaolejováno snad u každé RS Nabádám otestovat zadní tlumič (velice poruchový),náhony na tachometr a otáčkoměr, ložiska kol. Taky se koukněte na datum technické prohlídky, abyste za týden neplatili STK. Každá závadná věc může stlačit cenu níž.
Stav tachometru rozhodně nepovažujte za směrodatnou hodnotu! U starších strojů je velmi pravděpodobné, že tato hodnota byla klidně i několikrát „upravena“. Spíš se zajímejte o to, co nového původní majitel motocyklu dopřál a zda to může doložit účtem, nebo fakturou ze servisu.
Motorově toho zrovna moc nepoznáte, pokud nejste odborníci, které v tom dosavadní majitel nechá vrtat. Ale obecně jakékoliv zvláštní zvuky z motoru, nadměrné vibrace nebo výkonové potíže (kromě díry kolem 5-6 000 ot./min u nových modelů) značí problémy. Prokluzující spojku poznáte při prudkém rozjezdu. Ptejte se třeba i jaký olej používali pro míchání do paliva, posuďte, jak je o motocykl pečováno. Nejlepší je však obhlédnout více motorek a časem získat přehled.
A ještě jedna věc: Motor RS nepatří zrovna k nejspolehlivějším. Přeci jen si musíme uvědomit, že těch sériových 30 koní při 125 kubických centimetrech není zadarmo. Motor se musí daleko více točit a to znamená rychlejší opotřebení. Proto by měl člověk počítat s tím, že jednoho dne zaklepá na dveře generální oprava motoru a ta není zadarmo. Při kvalitním oleji a údržbě by měl motor vydržet tak 30 000 km, pak se dříve či později něco vysype. Přijde na řadu výměna pístu, ojnice, ložisek a možná nový povrch válce. Těm pečlivějším bych navrhnul každých 20 000 km vyměnit píst a zároveň letmo zkontrolovat ojnici a kliku, a v případě opotřebení vyměnit. Krátce řečeno máte 2 možnosti: Buď budete servisovat a měnit díly průběžně a minou vás zbytečné škody na válci, utržené ojnice, vyběhaná ložiska a pístem schroupané klece atd. , nebo pojedete až na krev a pak to vezmete generální opravou z gruntu. Tuning motoru moc nedoporučuji, neb snižuje životnost. To ale záleží na pohledu jednotlivce, nelze popřít výkonový nárůst Polini kitu, takže si musíte vybrat, zda smrt v očích, nebo klid v peněžence.
Pokud jste na silniční motorce nikdy neseděli, je lepší vzít s sebou někoho, kdo už ano, aby vykonal zkušební jízdu. Pokud nemáte zbytí, jeďte sami. Ale pozor, silniční řidítka jsou zrádná věc, nutná cviku. Může vás zmást i to, že se přední kapota a palubní deska nenatáčí do strany spolu s řidítky. Varoval jsem vás a až to pak někde rozbijete, dá se očekávat, že tímto jste motorku právě koupili. Při jízdě na rovince doporučuji zkusit na chvíli pustit řízení a pokud se motorka sama natáčí doprava, nebo doleva, bude nejspíš bouraná.
K bouraným strojům lze říct , že je to poznat. Většina dílů má označení roku výroby a novější díly na starší motorce jsou podezřelé. Naopak to neplatí, neboť díly mohly nějaký čas strávit ve skladu, než byly použity k montáži. Ale jde o rozdíl maximálně jednoho roku, ne víc.
Hledejte svařované plasty, zvláště u neoriginálně lakovaných strojů bez originálních nálepek.
To vše vám pomáhá udělat si představu o minulosti stroje. Ne vždy představuje opravená havárka problém, ale u opravovaných těžkých poškození nelze zaručit bezpečnost stroje.
Opět se pozastavím u omezovačů. Koupě motorky s omezením může znamenat trochu problém. Doporučuji pročíst detaily o omezovačích v sekci Servis.
Pokud si RS koupíte, počítejte ještě s poplatky za evidenci a každopádně doma doporučuji vyměnit veškeré náplně a svíčku a provést základní seřízení dle uživatelského manuálu.
PŘEJI MNOHO BEZPROBLÉMOVÝCH KILOMETRŮ NOVÝM MAJITELŮM !
P.S.: Pokud si myslíte, že nemáte odvahu kupovat jakoukoli dvoutaktní 50/125 sami, chybí vám potřebné znalosti a chtěli byste s tím pomoct, stačí se na mě obrátit a určitě se spolu dohodneme.