Motorový olej pro přimazávání do benzínu je jednou z nejdůležitějších provozních náplní, je nutné ho pravidelně doplňovat a nepodceňovat varovné světlo na palubní desce. Provoz bez oleje vážně poškozuje motor !
Je vhodné používat plně syntetický olej vysoké kvality z široké nabídky. Osobně používám Motul 710 ale třeba Castrol TTS je srovnatelné kvality. Pro závodní použití či pro náročné doporučuji Motul 800 (jedině pro mazání přímo do benzínu, pro pumpu moc hustý!) Nedoporučuji však míchat jednotlivé typy dohromady,v případě změny je dobré vypustit olejovou nádrž a posléze naplnit novým typem. Po tomto úkonu je nutno odvzdušnit olejové vedení !! (viz dále)
Otázkou zůstává spolehlivost olejové pumpy,někdo preferuje odpojení pumpy a přimíchávání oleje do paliva. Pokud se však někdo takto rozhodne, doporučuji míchat tak 1:40 a v případě zanášení svíčky hodnotu korigovat. Dobře fungující pumpa však poskytuje optimální průběh mazání a i větší komfort.
Nastavení olejové pumpy
Odvdušnění olejového vedení
Bezchybné mazání zaručuje pouze správně nastavená pumpa. Ryska na vahadle (1) musí na volnoběh souhlasit s ryskou na čerpadle (2) . Lanko ovládání musí být ve vahadle pevně zajištěno!
Povolte odvzdušňovací šroub (3) a nechte unikat vzduch. Dokud nevytéká pouze olej bez vzduchových bublin, nechte šroub otevřený. Pokud je už celé vedení bez bublin, šroub utáhněte.
Nastavení olejové pumpy
Bezchybné mazání zaručuje pouze správně nastavená pumpa. Ryska na vahadle (1) musí na volnoběh souhlasit s ryskou na čerpadle (2) . Lanko ovládání musí být ve vahadle pevně zajištěno!
Odvdušnění olejového vedení
Povolte odvzdušňovací šroub (3) a nechte unikat vzduch. Dokud nevytéká pouze olej bez vzduchových bublin, nechte šroub otevřený. Pokud je už celé vedení bez bublin, šroub utáhněte.
Převodový olej
Vzhledem k tomu, že mazání klikového ústrojí a pístu je obstaráno motorovým olejem, má převodový olej lepší vlastnosti pro práci spojky a samotného ozubení. Na to myslí i výrobci a dodávají speciální oleje pro dvoutaktní motory. Budu jmenovat pouze minerální Motul Transoil SAE 10W30 . Aprilia s.p.a sice doporučuje oleje SAE 75W90, ale zároveň schvaluje všechny oleje ve specifikaci API GL-4, což olej Transoil bez problému splňuje.
Olej do předních vidlic
Vazelína
Doporučený olej je ve viskozitách 5W a 20W. Jedna z možností je používat náplně Motul pro USB vidlice. Vhodnou kombinací oleje lze pozměnit i charakter odpružení.
Pro použití na ložiskách a ostatních mazacích bodech.Vhodná je vysoce kvalitní vazelína s širokým spektrem pracovních teplot,odolná proti vodě a chránící proti korozi a oxidaci.
Příklad: Motul Top Cup Grease
Olej do předních vidlic
Doporučený olej je ve viskozitách 5W a 20W. Jedna z možností je používat náplně Motul pro USB vidlice. Vhodnou kombinací oleje lze pozměnit i charakter odpružení.
Vazelína
Pro použití na ložiskách a ostatních mazacích bodech.Vhodná je vysoce kvalitní vazelína s širokým spektrem pracovních teplot,odolná proti vodě a chránící proti korozi a oxidaci.
Příklad: Motul Top Cup Grease
Mazivo na řetěz
Vyjetý olej není zrovna ideální možnost. Lepší je pravidelné nanášení prostředku na řetězy. Volte podle druhu řetězu, nešetrná údržba může způsobit zničení Vaší investice do O-kroužkového řetězu. Dobré je i pravidelné čištění řetězu, což velice zvyšuje životnost. Můj tip: výrobky Motul , nebo trochu levnější Chainstar. Oba výrobci mají i sortiment čistidel na řetěz.