HISTORIE
Vznik jednoválcového dvoutaktního stroje RS 125 je datován už do roku 1992 a plynule nahradil již ukončovanou výrobu modelové řady AF-1, zastoupenou také modely Futura a dříve též Sintesi, Sintesi – Spor a Europa. Z těchto strojů si RS převzala nejen plno drobností ale i srdce v podobě rakouského motoru Rotax 123 v kombinaci s karburátorem Dell‘Orto VHSB 34 LD. RS tak byla nejsilnější 125 v dosavadní nabídce. Zůstalo i u elektronicky řízené výfukové přívěry, upravující tok výfukových plynů v daných otáčkách. Kompletně nový byl však rám. Na rozdíl od Futury to byl odlitý, později i kompletně vyleštěný hliníkový rám s banánovou asymetrickou kyvnou vidlicí. Příbuznost s Futurou připomínalo i přední světlo. První modely se začaly nazývat Extrema, později i Replica. RS zůstala nezměněna až do roku 1995. Tehdy byl změněn její celkový vzhled a přibylo kulatých tvarů. Světlo přední i zadní bylo přepracováno, na přístrojové desce začal fungovat digitální displej a většina dílů kapot byla více či méně upravena. Hlavní změnou bylo zahájení výroby modelu MP s motorem Rotax 122. Souběžně až do roku 97 pokračovala výroba modelu GS, stále s motorem Rotax 123. Model MP obdržel i elektronické snímání otáček. V roce 1997 bohužel ubyl karburátor VHSB 34 LD a nahradil ho Dell’Orto PHBH 28 BD. Taktéž přibyla nepříjemná díra mezi 5 a 6 tisíci otáček. To vše kvůli evropským emisním a hlukovým limitům. Design přetrval do roku 98 a poté následoval vcelku důkladný facelift celého motocyklu. Opět byla upravena převážná část kapotáže a zadní část se zakulatila. Úpravou rozmístění elektronických součástek se zvětšil úložný prostor. Je to zatím poslední výrazná změna. Motoricky se RS nezměnila a Rotax 122 funguje v útrobách dodnes.
Z náznaků továrny se ale domnívám, že brzy srdce dotluče, neboť trend ústupu dvoutaktů odstraní RS 125 ze sériové výroby, stejně jako to udělal s její sestrou RS 250. Příkladem budiž náhrada Hondy NSR 125 za čtyřtakt CBR 125.
Roku 2006 se objevil nový model RS 125. Dvoutakt stále žije.